Kinasyndromet
En modern mardröm blir nästan verklighet i denna spänningsfyllda historia om en "incident" vid ett kärnkraftverk. Jane Fonda har huvudrollen som Kimberly Wells, en ambitiös TV-reporter som gör ett reportage om energikällor, som är i kärnkraftverket när en skrämmande olycka inträffar som nästan leder till en härdsmälta. En medföljande nyhetsfotograf (Michael Douglas) filmar incidenten men TV-bolaget vill inte sända bilderna. Även om ledningen för kärnkraftverket snabbt förnekar att det förelåg någon verklig fara upptäcker Jack Godell (Jack Lemmon), kärnkraftverkets veteraningenjör, bristfällig utrustning i kärnkraftverket. Då han försöker berätta för andra om sin upptäckt försöker någon ta hans liv. I desperation tar han kontroll över kärnkraftverket med våld och bjuder in media för att höra hans ceremoni. Men företaget är fast beslutet att stoppa honom i ett spännande och chockerande klimax!