Liljorna på marken
På väg genom Arizonas öken möter den resande handelsmannen Homer Smith en grupp nunnor som har emigrerat från Europa. Han inser att deras gård behöver en hel del hjälp så Homer tar på sig några renoveringsprojekt åt kvinnorna. Nunnorna, under ledning av den envisa moder Maria, imponeras av Homers godhet och arbetsmoral och de börjar nu tro att Gud har sänt honom för att hjälpa dem bygga ett kapell i öknen. Sidney Poitier blev den förste svarte skådespelaren genom tiderna att vinna en Oscar för bästa skådespelare, för sin insats i rollen som Homer Smith. Regi: Ralph Nelson. I rollerna: Sidney Poitier, Lilia Skala, Lisa Mann, Isa Crino, Francesca Jarvis, Pamela Branch m.fl. (Lilies of the Field)