I nattens hetta
På den ena sidan - Virgil Tibbs, en elegant, välartikulerad svart kriminalkommissarie från storstaden. På den andra - Gillespie, en bufflig vit sydstatspolis, pösande av fördomar. I hettan i djupaste Mississippi, kokande av rasism och lynchmobbar, sammanförs de motvilligt av ett brutalt mord. De hatar varandra instinktivt men båda vet att ingen kan lösa fallet utan den andres hjälp. Regi: Norman Jewison. I rollerna: Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson m.fl. (In the Heat of the Night)