Nakam
I det nazistockuperade Ukraina har den tolvårige föräldralöse violinisten Mitka anslutit sig till en grupp partisaner som utnyttjar pojkens oansenlighet för att obemärkt planera ett sprängattentat. När en grupp högt uppsatta SS-officerare dyker upp i närheten blir de målet för attentatet, vilket dock oundvikligen hotar att utsätta Mitka för livsfara.