Överlagt mord
Berättelsen om en mans fall, djupt ner i det omänskliga, och en annan mans kamp för att få honom tillbaka och för att avslöja sanningen om varför han hålls fången. Den osannolika vänskapen mellan den rika och priviligierade advokaten och den störde och tillbakadragne fången leder till en kamp vars resultat ska komma att markera början på slutet för Alcatraz som fängelse.