Följ Lanny och Wayne, tomtens listigaste nissar, på deras komiska äventyr. Ett par dagar innan jul anlitar tomtemor och Magee Wayne och Lanny för ett hemligt uppdrag där de ska hämta ett mystiskt föremål som ligger gömt inne på tomtens kontor! Får den orädda duon tag i föremålet i tid eller kommer den tjocke mannen att upptäcka dem och placera dem på listan över stygga barn?