Roberta
I sina första framstående skådespelarprestationer spelar danstitanerna Fred Astaire och Ginger Rogers huvudrollerna i denna enormt framgångsrika romantiska musikalkomedi tillsammans med Irene Dunne och Randolph Scott. Baserad på den omåttligt populära Broadwaymusikalen från 1933 av Jerome Kern och Otto Harbach visar filmen Astaires och Rogers lika strålande dans och innehåller standardlåtarna Lovely to Look At, Smoke Gets in Your Eyes och I Won't Dance, bland andra. Dunne spelar den avsatta vitryska prinsessan Stephanie, som har blivit en berömd parisisk modeskapare. När Stephanies partner går bort ärvs halva företaget av hennes brorson, en amerikansk fotbollsspelare (Scott) som inte vet något eller bryr sig alls om klänningar. Astaire spelar bandledaren Huck Haines, och Rogers fullbordar rollbesättningen som den falska polska grevinnan som är Haines före detta flickvän.