The Big Heat
Hänsynslösa brottslingar, en hängiven hederlig polis, förföriska kvinnor och en gripande handling... alla inslag i ett klassiskt polisactiondrama finns här med full kraft. Polisinspektören Bannion (Glenn Ford) undersöker vad som till synes är en korrupt polis självmord, och beordras sedan plötsligt att sluta och The Big Heat är igång. Driven att reda ut mysteriet fortsätter Bannion att undersöka tills en explosion avsedd för honom dödar hans fru. Han säger upp sig från polisen och får snart veta att de som ligger bakom allt är den mäktiga undre världen ledd av Mike Lagana (Alexander Scourby) och hans kallblodiga kumpan Vince Stone (Lee Marvin). När Stones flicka Debby (Gloria Grahame) börjar intressera sig för Bannion, vanställer Stone hennes ansikte. Som hämnd berättar hon allt hon vet. Slutligen gör Bannion och Stone upp i en konfrontation på liv och död.