Audie Murphy - andra världskrigets mest dekorerade amerikanska soldat - spelar huvudrollen i den här filmatiseringen av en av amerikansk litteraturs stora romaner, en berättelse om en man som tvingas konfrontera både sin egen feghet och sitt mod. Det amerikanska inbördeskriget: Första gången den unge Henry Fleming (Murphy) ställs inför strid vänder han om och flyr. Fleming slås medvetslös, men när han återvänder till sitt förband ljuger han och säger att han blev skottskadad. Men i detta onda, förödande krig med tiotusentals soldater som dör på slagfältet hittar den unge Henry Fleming ändå på något sätt en djup källa av mod inom sig när hans förband beordras leda ett anfall som Fleming inser är ett självmordsuppdrag.