The Pacific
Guadalcanal/Leckie
Attacken mot Pearl Harbor för Robert Leckie och John Basilone in i strid. Eugene Sledge, som inte får tar värvning på grund av sjukdom, tar farväl av vännen Sidney Phillips.
När de har permission in Melbourne hittar Leckie romantik, och Basilone får en hedersmedal samt order om att återvända till USA.
Medan Sledge tränas för strid i USA slåss Leckie och första divisionen mot fienden och klimatet i djunglerna på ön New Britain.