Den här biografin, regisserad av Billy Wilder, förtäljer den spännande historien om piloten Charles Lindbergh (James Stewart), som riskerar sitt liv för att genomföra den första soloflygningen över Atlanten. För att överleva resan måste Lindbergh kämpa för att övervinna sin trötthet och naturens element - från is på vingarna till dimma. Längs vägen erinrar sig Lindbergh sitt förflutna som postflygare och stuntpilot. Omfattande mark- och flygfilmning ägde rum i New York, Nova Scotia, Newfoundland, Irland och Paris. Filmen nominerades till en Oscar för bästa specialeffekter. Framtida TV-mogulen Aaron Spelling spelar en biroll.