The Terminal
Inspelad nästan enbart i en två och en halv våningar stor, återskapad, fullstor och fungerande flygterminal, kretsar denna romantiska komedi från regissören Steven Spielberg runt en östeuropeisk man vid namn Viktor Navorski (Tom Hanks), vars planer att invandra till New York påskyndades genom en våldsam kupp i hans hemland. Tyvärr finner Viktor att han blir offer för en otrevlig teknikalitet medan han är på väg till Amerika. Hans pass utfärdades av ett land som under sin omstörtning upphörde att existera i offentlig egenskap. Han tillåts inte lämna Kennedy Airport vid sin ankomst och kan inte återvända hem, så Viktor befinner sig i exil i den internationella terminalen. Även om flygplatstjänstemannen Frank Dixon (Stanley Tucci) ser Viktor som en irriterande byråkratisk störning ser andra flygplatsanställd, inklusive en vacker flygvärdinna vid namn Amelia (Catherine Zeta-Jones) honom så småningom som ett välkommet, om än inofficiellt, tillägg. Dagarna blir till månader och terminalen förvandlas från en hotfull atmosfär av påtvingad assimilering till ett land i sig, komplett med kultur, ambition, status, komplex mångfald och behovet av kärlek. I rollerna ser vi även Diego Luna, Chi McBride, Kumar Pallana, Zoe Saldana, Eddie Jones och Jude Ciccolella.