The Two Jakes
Jack Nicholson är tillbaka som privatdetektiven Jake Gittes i denna stämningsladdade uppföljare till Chinatown som hittat ”den svårfångade uppföljarformeln för hur man överträffar ett bra original”. Det är mycket som förändrats sedan vi såg Jake senast. Kriget har kommit och gått. Året är 1948 och Los Angeles kokar av optimism och snabba pengar. Men det finns en sak som Jake vet inte har förändrats: ”Nio gånger av tio kommer du att hitta sanningen om du följer pengarna.” Det ärdetta spår han följer när ett rutinartat otrohetsfall förvandlas till mord, ett mord med anknytning till olja – och till Jakes eget förflutna.