They Came To Cordura A blev kallad en imponerande och viktig film av Variety och hyllades av kritiker som ”den mest gripande krigsfilmen sedan The Bridge on the River Kwai”. En tidslös historia om mod och feghet som utspelar sig 1916 under det pågående kriget mot Pancho Villa. Gary Cooper spelar huvudrollen som Thomas Thorn, en framstående soldat i armén som får det förnedrande uppdraget att leda fem kandidater för tapperhetsmedaljen till militärbasen i Cordura, Texas. Thorn, som fått stämpeln som fegis under striderna, hoppas lära sig vilka egenskaper de fem männen besitter som han saknar, eftersom de alla begått hjältedåd under kriget. Men under den ansträngande resan genom öknen visar de sin äkta personlighet och de så kallade hjältarna får panik, försöker begå mord och våldtäckt för att överleva. Rita Hayworth, i en dramatisk avvikning från sina vanliga glamorösa roller, har bihuvudroll som sjunde medlem av gruppen, en amerikansk landsflykting anklagad för att ha hjälpt mexikanerna. Hennes förakt mot Thorn övergår sakta i uppskattning då han leder en myteribenägen grupp på en desperat, actionspäckad färd. Denna bistra och fascinerande historia om ett otroligt mod som räcker mycket längre än modet hos en grupp stridshjältar, är fylld med spännande stridsscener och finkänsligt drama som sträcker sig hela vägen till Cordura (som på spanska betyder mod).