På årets kusligaste kväll måste Madea hålla ett vakande öga på Brians tonårsdotter och se till att hon inte hamnar i trubbel. Hon anar inte att det är hon som ska drabbas. Som tur är, eller ej, kan kompisarna Bam, Hattie och Joe hjälpa till att hålla spökena och mördarclownerna borta. Det blir skräck i massor när det dråpliga helvetet brakar loss.