Cell 8
Poliserna Ewert Grens och Mariana Hermanssons utreder dödsstraffets värsta möjliga konsekvenser, med återverkningar som sträcker sig från en dödscell i Ohio över Atlanten till polishuset i Stockholm.
På ett kryssningsfartyg till Stockholm attackerar en amerikansk man en passagerare. När Marianna Hermansson från Stockholmspolisen anländer har han rymt. Det hon inte vet att mannen är hennes pojkvän, John.
Mariana upptäcker att John inte bara är angriparen, utan att han också ska ha dött för tio år sedan, avrättad i ett fängelse i Ohio. När John försöker fly lockar Mariana honom tillbaka.
Med Mariana och John på flykt förhandlar Ewert fram ett avtal för att John ska slippa bli utlämnad, men i Ohio har Edward Finnigan andra idéer.
När John är tillbaka i dödscellen reser Mariana till Ohio för att hjälpa till att bevisa hans oskuld. Hon kommer i konflikt med Hanna, som vill fokusera på att sätta politisk press på Finnigan.
Mariana följer ledtrådarna tillbaka till Sverige och upptäcker vem som mördade Elisabeth. Samtidigt som Hanna avslöjar detta för Finnigan, fullbordar han hennes plan och skickar sig själv till dödscellen.