Drömmaren - Karen Blixen blir till
Efter 17 år i Kenya har Karen Blixen förlorat allt. Framför henne ligger ett liv som är djupt beroende av hennes familj. I sitt sökande efter frihet börjar hon återuppta sina drömmar om att bli författare.
Karen Blixen återvänder hem från Kenya. Hon är utblottad och outbildad och lever på familjens nåd och onåd. Hon vill bli oberoende av sin familj och börjar utforska tanken på att bli författare.
Karen är helt uppslukad av processen att skriva sin bok. Hon vill resa till London för att söka upp Europas största förlag, men familjen vill inte hjälpa henne att finansiera resan.
Karen får ett brev från den välkända amerikanska författaren Dorothy Canfield, som har visat hennes noveller för en entusiastisk förläggare i Amerika.
Karen håller på att skriva en bok om sina år i Östafrika, något som Gyldendal är mycket intresserad av. Samtidigt stör en nedslående recension av Seven Gothic Tales henne.
Out Of Africa blir utnämnd till månadens bok i Amerika, precis som hennes första bok. Hemma i Danmark hyllas Karen av förlaget Gyldendal. Samtidigt blir mor Ingeborg sjuk.