Heidi
Föräldralösa Heidi skickas till bergen för att bo hos sin farfar - en allvarlig, sorgtyngd, man. Det blir en tuff omställning för Heidi som dock så småningom visar sig mer än kapabel till att klara sig i sitt ny hem. Heidi får snart flera nya vänner och upplever en rad äventyr tillsammans med dem.