Irma Vep
En amerikansk filmstjärna som känner sig frustrerad över sin karriär och ett uppbrott kommer till Frankrike för att spela Irma Vep i en nyinspelning av stumfilmen Les Vampires. Gränserna mellan henne och karaktären hon spelar börjar suddas ut.
The Severed Head
Efter att skådespelerskan Mira Harberg landat i Paris för att spela in sin nya film Les Vampires stöter hon ihop med en gammal flamma.
Mira gör ett besök i sitt förflutna och René analyserar sitt förhållande med sin före detta fru, som också har spelat Irma Vep.
Mira tar emot erbjudanden från produktionens finansiär och sin agent samtidigt som hon sjunker ner i sin roll. René får en syn – och en kris.
René försvarar en kontroversiell scen och Mira drabbas av komplexa känslor när hon sjunker djupare ner i sin rollfigur.
Efter Renés senaste utbrott på scen hotar produktionens nya plan att återförena Mira med en bekant från förr.