Adaptation
Manusförfattaren Charlie Kaufman kämpar med att skriva ett manus på Susan Orleans bok "The Orchid Thief", som handlar om den fanatiske och bisarre orkidéodlaren Laroche i Floridas träskmarker. Situationen förbättras definitivt inte av att Charlies bekymmerslöse tvillingbror en dag flyttar in i huset med avsikt att också börja skriva på ett filmmanus. Regi: Spike Jonze. I rollerna: Nicolas Cage, Meryl Streep, Chris Cooper, Cara Seymour, Tilda Swinton, m.fl. (Adaptation)