Brazil
En svart science fiction-komedi om Sam Lowry, en meningslös tjänsteman i ett framtida samhälle byggt på komplicerad byråkrati och medborgerlig underkastelse. Sam drömmer om ett liv bortom allt detta tillsammans med sin drömkvinna. När Sam en dag råkar möta denna kvinna så blir han anklagad för terrorism av myndigheterna och de båda måste nu fly tillsammans. Regi: Terry Gilliam. I rollerna: Jonathan Pryce, Robert De Niro, Kim Greist, Katherine Helmond, Ian Holm, Bob Hoskins, Michael Palin m.fl.