Being John Malkovich
Craig Schwartz (John Cusack) är marionettförare men tvingas ta jobb på kontor för att försörja sig. En dag upptäcker han en dörr ­som fungerar som en portal in i skådespelaren John Malkovichs huvud. (John Malkovich spelar sig själv!) Under femton minuter genomgår Craig en total förvandling -- han är John Malkovich -- och sen kastas han ut på gatan i New Jersey.