Lisbeth Salander är inte som andra. Geni och olycksbarn i en och samma person med ett mörkt förflutet. Journalisten Mikael Blomkvist anlitas av Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, för ett annorlunda uppdrag. Lisbeth och Mikaels vägar möts och tillsammans gräver de djupt i familjen Vangers historia som är mörkare och blodigare än någon av dem kunnat ana.