Räven
Jack Dawkins, föräldralös tolvåring, flyr från en fabriksägares klor. Tillsammans med sin nya vän Charley tar han sig till London där de möter Fagins anhang.
När Tom återvänder till anhanget är hans bädd upptagen, medan det blir farligt där drottning Viktorias vaxfigur ska avtäckas hos Madame Tussaud.
Charley hamnar hos "smutsgrisarna" vid floden och får ett farligt uppdrag av den skräckinjagande Lucifer.