En magisk komet störtar mot Beach City och Steven måste gräva sig igenom sin fars skrotsamling för att hitta vapnet som kan rädda staden.
Steven gör en maskotdräkt levande med Pärlans magiska skärva för att hjälpa sin vän Peedee med hans jobb, men planen misslyckas när maskoten blir helt vild.