Vikingarnas sista resa
Experter, forskning och dramatiseringar visar oss vikingarnas värld. Vi tar reda på varför de lämnade Skandinavien, spåren de satt världen över och om de verkligen var så brutala som myterna hävdar.
Sent 900-tal och vikingarna återvänder till Frankerriket men väljer denna gång integration framför plundring. Genom diplomati och politiska äktenskap bereder detta väg för hertigdömet Normandie.
Vikingarna har gått från att plundra kloster till maktkampen om tronen. Slaget vid Hastings 1066 innebär vikingatidens slut, men inleder genom Vilhelm erövraren en tid av vikingablod på Englands tron.