Nuclear Physics Explained The Liquid-Drop Model of the Nucleus
S1, E6: Now open the hood to see how the nucleus works. Start simple with a hydrogen atom, which has a nucleus of one proton orbited by a single electron. Build from there, adding neutrons and more protons, forging elements and their isotopes and seeing how the nucleus behaves much like a liquid drop. Then use the Fermi gas model to refine your understanding of nuclear structure.