Capt Jonathan Archer commands the starship Enterprise.
The Enterprise is on its first deep space mission, when a villainous race called the Suliban kidnap the Klingon they are transporting, forcing Archer to make a detour.
When the crew alters course to explore a deserted Earth colony called Terra Nova, they come face-to-face with the colony's human descendants who have evolved in a surprising manner.