The Wheel of Time
Leavetaking
A strange noblewoman arrives in a remote mountain village, claiming one of five youths is the reincarnation of an ancient power who once destroyed the world - and will do so again, if she's not able to discover which of them it is. But they all have less time than they think.
Moiraine and Lan lead the four villagers to safety, unsure which is the one from the prophecy. But the friends are equally unsure about their rescuers, especially once they see how far Moiraine is willing to go for her mission - and how far astray Lan is willing to lead them.
Moiraine and Lan find help in an unexpected - and unwanted - quarter, as the separated villagers try to find their way back to each other, or at least to refuge. But they all soon learn how far the Dark One's reach extends, and how few they can trust on the road.
Moiraine struggles with uncertainty while Lan struggles with their new companion. Rand wonders about Mat and Mat starts to wonder at himself. Egwene and Perrin take their first steps down a different path. An incredible new power is unleashed on the world.
Perrin and Egwene run into a familiar face. Mat and Rand see strange ones. Moiraine and Lan mourn their loss.
Moiraine faces the consequences of her actions. Mat faces the darkness in himself. Egwene faces the most powerful woman in the world.