Eccentric genius Walter O'Brien leads a group of brilliant misfits who constitute Homeland Security's new think tank, helping defend against the high-tech threats of the computer age. The team - dubbed Scorpion - includes behaviourist Toby Curtis, mechanical prodigy Happy Quinn, and statistics guru Sylvester Dodd. While comfortable with one another, the team members struggle with understanding life outside their circle, so when they need help translating societal cues, they rely on the skills of Paige Dineen, a woman with a gifted young son.
Special agent Cabe Gallo forms a new team of super geniuses, hiring former child prodigy Walter O'Brien to lead a team of his brilliant friends. They are assigned their first mission by the government to help land aeroplanes at LAX when the entire communication system shuts down due to a bug at the control tower.
The members of the team disregard Cabe's advice and go to Las Vegas for a casino job; a robbery leads to Walter being arrested.
Walter and the team ask a troubled former associate for help when a nuclear reactor in Los Angeles is on the verge of a cataclysmic meltdown.