In de première worden 100 jonge bannelingen van een afgetakeld ruimtestation naar de aarde gestuurd om erachter te komen of de planeet nog leefbaar is na een apocalyptische kernramp 97 jaar eerder.
Earth Skills
Clarke, Bellamy, Octavia, Finn en Monty gaan op zoek naar Jasper, die mogelijk nog leeft. Tijdens hun zoektocht doen ze een schokkende ontdekking. Aan boord van de Ark is Abby vastberaden om naar de aarde te gaan. Ze roept de hulp in van Raven (een gastrol van LINDSEY MORGAN) om een ontsnappingscapsule operationeel te krijgen.
Clarke en Finn komen nader tot elkaar als ze na een schokkend sterfgeval een manier zoeken om te communiceren met de Ark. Bellamy moet voorkomen dat de leden van de groep elkaar te lijf gaan als donkere wolken zich samenpakken boven de aarde. Abby zet haar leven op het spel als ze Raven (een terugkerende gastrol van LINDSEY MORGAN) aan boord probeert te krijgen van de capsule.
De prille romance tussen Clarke en Finn komt onder druk te staan. Als Octavia bijkomt van een klap op haar hoofd beseft ze dat een Grounder haar in de gaten houdt. Op de Ark openbaart Abby het plan van Kane om de populatie van de Ark uit te dunnen. Kanselier Jaha en Abby vangen een signaal op en beseffen dat sommige van de 100 nog in leven zijn op de aarde.
In de zoektocht naar Octavia voert Bellamy zijn mensen naar Grounder-gebied. Raven ziet dat er een hechte band is ontstaan tussen Finn en Clarke. In flashbacks is te zien dat Bellamy en Octavia een lastige jeugd hebben gehad op de Ark.