Lincoln Burrows skal etter planen henrettes for et attentat, noe hans yngre bror Michael er overbevist om at han ikke har begått. Uten andre alternativer eller mer tid å miste går Michael drastisk til verks for å bli fengslet sammen med broren. Når han har kommet seg innenfor murene, setter Michael, en bygningsingeniør med tegninger av fengselet, i gang en omfattende plan for å få Lincoln ut av fengselet og bevise at han er uskyldig.
Mens rasemotsetninger ulmer på innsiden av fengselet og Veronica graver videre i Lincolns sak, prøver Michael å få tak i en medisin som vil hjelpe ham med å teste positivt for diabetes, og prøver å sikre en stor bolt han kan bruke i rømningsplanen sin.
Michael får tak i noen basiske kjemikalier til bruk i rømningsplanene sine. Haywire utvikler en ubehagelig fascinasjon for Michaels tatoveringer, og Veronica får flere med på laget i etterforskningen sin.
Kellerman og Hale besøker fangevokter Pope, hvis fortid slett ikke er så uskyldig som den kan virke som. I mellomtiden får Michael vite at han kan komme seg ut av Fox River mye raskere enn han forventet, men uten Lincoln. Utenfor murene gir Veronica og Nicks etterforskning, som skal bevise Lincolns uskyld, henne grunn til å tvile.