The Knick
Method and Madness
Sesongpremiere. Dr. John Thackery tiltrer i rollen som sjefskirurg ved The Knick, men blir tvunget av sykehusets velgjørere til å ansette en svart sjefsassistent, Algernon Edwards.
Thackery vurderer å utføre en operasjon på en gammel flamme, og forlanger at Everett og Bertie gjør forsøk på griser. Etter en dårlig dag på jobben, får Algernon utløp for frustrasjonen sin på den lokale kneipen.
Algernon tvinger Thackerys hånd under en operasjon, noe som gjør Gallinger sint. Abigail, som er på vei til å bli frisk, angrer på sine tidligere valg angående Thackery. Cleary og Søster Harriet gjør én avtale, så en annen.
Barrow vil nedbetale en gjeld ved å behandle en av Colliers skadede menn på the Knick, og prøver å overbevise Captain Robertson om å kjøpe en ny oppfinnelse av Edison. Algernon prøver å forbedre en brokk-operasjon.
Etter å ha testet en ny prosedyre, sverger Thackery og Bertie på å reversere en serie med feil i operasjonssalen. Edwards får klinikken og karriéren sin satt på spill, etter et overraskende møte.