Når han våkner fra koma i et forlatt sykehus, oppdager politibetjent Rick Grimes at verden slik han kjente den er borte. Den er ødelagt av en zombiepidemi av apokalyptiske proporsjoner.
Ricks reise til Atlanta står i fare når ting går skeis. Jim går av hengslene i leiren.
Rick leder gruppen til senteret for smittekontroll etter angrepet. Jim må ta en fryktelig avgjørelse som står mellom liv og død.