Rome An Owl in a Thornbush
S1, A3: Vorenus och Pullo besegrar Pompejus rekryter. Pompejus överlämnar tillfälligt Rom åt Caesar. Patricierfamiljerna tvingas välja sida. Caesars älskarinna Servilia stannar kvar, medan hennes son Brutus flyr. Atia anlitar en livvakt.