Den röda filmen
Sista delen i Krzysztof Kieslowskis Trikoloren-trilogi. Den unga modellen och studenten Valentine möter den pensionerade domaren Joseph då hon råkar köra på hans hund med sin bil. När Valentine kommer på domaren med att avlyssna sina grannars telefonsamtal börjar han berätta sitt livs historia, och hennes avsky vänds till fascination och medlidande. Hennes möte med den vilsne och ensamme Joseph gör att de båda kommer till insikt om ett av fundamenten i vårt sociala liv; engagemanget för vår nästa, den sanna innebörden i ordet broderskap. Regi: Krzysztof Kieslowski. I rollerna: Irène Jacob, Jean-Louis Trintignant, Frédérique Feder, Jean-Pierre Lorit m.fl. (Trois couleurs: Rouge)