Dirty Harry
I en av sina mest kända roller spelar Clint Eastwood en polis som ser till att få jobbet gjort. En prickskytt på hustak (Andy Robinson) som kallar sig själv Scorpio har redan slagit till två gånger. Nu har han begravt en kvinna levande och hotar att låta henne dö om inte staden betalar lösensumman. Harry Callahan är fast besluten att på ett eller annat sätt ta honom – oavsett vad ”regelboken” föreskriver. Genom att filma på plats såg Regissören Don Siegel till att staden San Francisco förblev kuliss även i de följande fyra Dirty Harry-filmerna. Originalet står sig som en av de bästa polis-thriller som någonsin gjorts.