Greven av Monte Cristo
Den unge Edmond Dantès blir måltavla för en ondskefull komplott och arresteras på sin bröllopsdag för ett brott han inte begått. Efter fjorton år i det isolerade fängelset Château d'If genomför han en vågad flykt. Han antar identiteten greven av Monte Cristo och börjar sin detaljerade hämnd på de tre männen som förrådde honom.