Greven av Monte Cristo
Falskt anklagad för förräderi fängslas den unge sjömannen Edmond Dantes utan rättegång i det fasansfulla fängelset Château d’If, på en ö utanför Marseille. Efter många år i fångenskap lyckas han till slut fly, och under identiteten greven av Monte Cristo planerar han hämnd mot dem som orättvist anklagat honom. Efter Alexandre Dumas klassiker.