Michael Collins
Mannen Michael Collins är en hjälte, statsman och politisk martyr. Filmen med samma namn kokar av både passionerad, ursinnig strid och desperata försök att sluta fred. Strålande skådespelarinsatser från Liam Neeson, Aidan Quinn, Stephen Rea, Alan Rickman och Julia Roberts gör att man inte glömmer Michael Collins i första taget – vare sig filmen eller mannen.