Marlon Brando gör succé i sin första roll på tio år som Carmine Sabatini, en mäktig New York-importör. Matthew Broderick gästskådespelar som Clark Kellogg, en naiv filmstudent som accepterar ett jobb med Sabatini. Som om han vore fångad i en komisk mardröm, finner sig Clark dragen djupare och djupare ner i en påhittig blåsning som involverar en utrotningshotad komodovaran, Sabatinis dotter, Bert Parks och en grupp väldigt hungriga excentriker. Men när FBI ber Clark att skvallra på sin färgstarka arbetsgivare, upptäcker han en konstig lojalitet till den faderliga figuren. Skriven och regisserad av Andrew Bergman, skaparen av "The Inlaws".