Papillon
Frankrike, tidigt 1930-tal. Småtjuven Henri "Papillon" Charrière blir felaktigt dömd för mord och sänds till en stenhård straffkoloni i Franska Guyana. Där blir han vän med medfången Louis Dega och med dennes hjälp gör Papillon upp en plan för att fly. Filmen bygger på Henri Charrières självbiografiska bok med samma titel. Regi: Franklin J. Schaffner. I rollerna: Steve McQueen, Dustin Hoffman, Woodrow Parfrey, Robert Deman m fl.