Petulia
Oscarsvinnare Julie Christie och George C. Scott har huvudrollerna i berättelsen om en kärleksaffär mellan två mycket olika människor som utspelar sig under kulturrevolutionen vid slutet av 1960-talet i San Francisco. När den nyligen skilda doktorn Archie Bollen (Scott) stöter på den självständige Petulia Danner (Christie) som är nygift med en förmögen men missbrukande make (Richard Chamberlain) finner de sig obönhörligen lockade av varandra. Men Archies oförmåga att bryta sig fri från sitt emotionellt skyddade liv krockar med Petulias längtan efter den materiella säkerheten makens förmögenhet ger - till och med när båda kämpar för att komma undan sina kvävande liv där de hålls fångna.