Svinalängorna
Ett drama om Leena som lever ett lyckligt medelklassliv med sin man Johan och deras två barn. Ordningen rubbas dock när hon får veta att hennes mamma ligger för döden på ett sjukhus i Ystad. Johan, som inte ens visste att hans svärmor var i livet, lyckas övertala Leena att åka och besöka sin mamma en sista gång. För Leena blir bilfärden söderut en resa genom minnena av en trasslig barndom med utanförskap, missbruk och våld, men där det också rymdes värme och kärlek. Filmen bygger på Susanna Alakoskis roman med samma titel. Regi: Pernilla August. I rollerna: Noomi Rapace, Ola Rapace, Tehilla Blad, Outi Mäenpää, Ville Virtanen, Junior Blad m.fl.