Staden behöver hjältar. Mörkret har lagt sig över staden. Shredder och hans onda Fotklan har kopplat ett järngrepp kring polisen och politikerna. Framtiden ser mörk ut tills fyra utstötta bröder reser sig från kloakerna och upptäcker sitt öde som Teenage Mutant Ninja Turtles. Tillsammans med den orädda reportern April O´Neil (Megan Fox) och hennes konstant skämtande fotograf Vern Fenwick (Will Arnett) måste Turtles rädda staden från Shredders djävulska planer.