The Karate Kid
12-årige Dre Parker (Jaden Smith) kunde ha varit Detroits populäraste unge, men hans mammas (Taraji P. Henson) senaste karriärsteg har gjort att han har hamnat i Kina. Dre faller omedelbart för sin klasskamrat Mei Ying - och känslorna är besvarade - men kulturella skillnader gör en sådan vänskap omöjlig. Än värre är att Dres känslor gör honom till klassmobbaren Chengs fiende. I kung funs land kan Dre endast lite karate och Cheng golvar "the karate kid" med lätthet. Utan vänner i ett främmande land har Dre ingen annanstans att vända sig än till vaktmästaren mr Han (Jackie Chan), som i hemlighet är kung fu-mästare. Då Han lär Dre att kung fu inte handlar om slag och pareringar utan om mognad och lugn inser Dre att det kommer att bli hans livs kamp att stå upp mot mobbarna.