The King's Speech
Efter att kung Georg V dött och kung Edvard VIII abdikerat står prins Albert på tur att ta över den engelska tronen, som kung Georg VI. Den nye kungen lider dock av svåra stamningsproblem och undviker helst offentliga framträdanden, men med ett nytt världskrig under uppsegling behöver England en stark och tydlig ledare mer än någonsin. För att få hjälp vänder sig nu kungen till den excentriske talpedagogen Lionel Logue vars metoder är högst okonventionella. Filmen är inspirerad av verkliga händelser. Regi: Tom Hooper. I rollerna: Colin Firth, Geoffrey Rush, Helena Bonham Carter, Derek Jacobi, Michael Gambon, Guy Pearce m.fl.