The Yakuza
Före detta privatdeckaren Harry Kilmer kan sitt Japan och de gangsters som håller landets spelande, prostitution och torpedverksamhet i ett järngrepp. Han vet att det finns ett rätt sätt att närma sig den undre världen, men han vet också att om det är något som mäktiga gangsterledare verkligen respekterar så är det ännu mer makt.Robert Mitchum gör rollen som Kilmer i den här gripande Öst-möter-Väst-thrillern som får extra tyngd av några av Hollywoods största filmskapare: författarna Paul Schrader och Robert Towne samt regissören Sydney Pollack. Birollerna innehas av Takakura Ken och den erfarne karaktärsskådespelaren Brian Keith. The Yakuza är en modern film noir där heder och lojalitet likställs med liv och död. Våld bryter ut i samma hastighet som ett Tokyotåg far fram och det sista som dör är traditionerna.