När Norge 1940 ockuperas av Tyskland tvingas kronprinsessan Märtha och hennes barn att fly till USA. De blir gäster i Vita huset och hennes närvaro i USA påverkar president Roosevelts perspektiv på de tragiska händelser som utspelar sig i Europa. Med Sofia Helin i rollen som Märtha och Kyle MacLachlan som Roosevelt.