Harald och Sonja
I nio år kämpar kronprins Harald och den borgerliga Sonja Haraldsen för rätten att gifta sig, men beslutet ligger hos kung Olav. Enligt grundlagen får Harald inte gifta sig utan kunglig tillåtelse, och eftersom Harald valt en kvinna av folket riskerar den norska monarkin att falla. Harald och Sonja trotsar tillsammans regeringen, pressen, och det norska folket – för kärleken.